اَلصَلاةُ صَابُونُ الخَطایا

اَلصَلاةُ صَابُونُ الخَطایا

مرحوم حاج میرزا جواد ملکی تبریزی استاد اخلاق حضرت امام (رضوان الله تعالی علیهما)در مجلسی بودند که غیبت کسی شد و ایشان دفاع کردند و ناراحت از مجلس خارج شدند. در راه فرموده بودند: این مجلس چهل روز مرا عقب انداخت. کسی که به حمام رفته باشد متوجه می شود که ذره ای دوده بر بدن او نشسته است ولی کسی که تن و لباس او کثیف است اگر مقدار زیادی هم چرک بشود توجهی ندارد. روح وجانی که با گناه و غبار آلوده است را با آب و صابون نماز می توان شست(رفع) و نیز به قدری انسان را پاک می کند که سراغ ناپاکی و کثیفی گناه نمی رود (دفع).

حضرت علی(علیه السلام) فرمود: اَلصَلاةُ صَابُونُ الخَطایا (شرح نهج البلاغه /20/598).

نماز صابون گناهان است.

وپیامبر اعظم(صل الله علیه و آله) فرمود: یا عَلیُ مَنزلَةُ الصَلَوةِ الخَمسِ لِا مَتیِ کَنَهرٍ جارٍ عَلَی بابِ اَحَدِکُم. (بحار الانوار/82/220).

علی جان!نماز پنجگانه برای امتم مانند نهر جاری بر در خانه شماست.

۳ ۰ ۳ دیدگاه

دیدگاه‌ها (۳)

صادق میرزایی

۲۰ بهمن ۹۲ ، ۲۰:۲۵
با نماز محشور شوید انشاالله

پاسخ:

۲۰ بهمن ۹۲، ۲۰:۲۶
تشکر از حضورتان 

سید محمد موسوی

۱۶ آبان ۹۷ ، ۱۰:۲۸
سند این  روایت که از شرح نهج البلاغه هست خود این شرح ازچه کسی هست و ایشان از چه کسی نقل کردند اگر لطف کنید سند روایت رو به طور کامل ذکر کنید ممنون میشم مثلا در کتب معتبر مثل کافی یا کتب اربعه و...هست این را هم بفرمایید
با تشکر

احمد یوسفی

۱۶ خرداد ۰۲ ، ۰۱:۰۲

+ + + + + ٤١٢ - الإمام علی (علیه السلام): الصلاة صابون الخطایا (١).
٤١٣ - عنه (علیه السلام) - فی کلام له یوصی فیه أصحابه بالصلاة -: وإنها لتحت الذنوب حت الورق، وتطلقها إطلاق الربق، وشبهها رسول الله (صلى الله علیه وآله) بالحمة تکون على باب الرجل، فهو یغتسل منها فی الیوم واللیلة خمس مرات، فما عسى أن یبقى علیه من الدرن (٢).
٤١٤ - أبو حمزة الثمالی: سمعت أحدهما یقول: إن علیا (علیه السلام) أقبل على الناس فقال:
أی آیة فی کتاب الله أرجى عندکم؟ فقال بعضهم: ﴿إن الله لا یغفر أن یشرک به ویغفر ما دون ذلک لمن یشاء﴾ (٣) قال: حسنة ولیست إیاها، فقال بعضهم: ﴿یا عبادی الذین أسرفوا على أنفسهم لا تقنطوا من رحمة الله﴾ (٤) قال: حسنة ولیست إیاها، وقال بعضهم: ﴿الذین إذا فعلوا فاحشة أو ظلموا أنفسهم ذکروا الله فاستغفروا لذنوبهم﴾ (5) قال: حسنة ولیست إیاها، قال: ثم أحجم الناس، فقال: ما لکم یا معشر المسلمین؟ قالوا: لا والله ما عندنا شیء، قال:
سمعت


(١) شرح نهج البلاغة: ٢٠ / ٣١٣ / ٥٩٨.
(٢) نهج البلاغة: الخطبة ١٩٩.
(٣) النساء: ٤٨ و ١١٦.
(٤) الزمر: ٥٣.
(٥) آل عمران: ١٣٥.

(١٤٤)


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

پوشش اصیل ایرانی - اسلامی

حضرت علی (علیه السلام) فرموده اند: صبانه المراه انعم لحالها و ادوم لجمالها: حفظ، حراست، پنهان کردن و دور داشتن زن از نامحرم بهترین نعمت و خوشبختی برای اوست و زیبایی، دلربایی و جذابیت او را گسترش می دهد.

آخرین مطلب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه
پیوندها
بایگانی