آیه 34 سوره مبارکه لقمان
آیه 34- وسعت علم خداوند! در آخرین آیه این سوره به تناسب بحثى که پیرامون روز رستاخیز در آیه قبل به میان آمده، سخن از علومى به میان مىآورد که مخصوص پروردگار است مىگوید: «آگاهى از زمان قیام قیامت مخصوص خداست» (إِنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ).
«و اوست که باران را نازل مىکند» و از تمام جزئیات نزول آن آگاه است (وَ یُنَزِّلُ الْغَیْثَ)
و نیز «آنچه را که در رحمها (ى مادران) است مىداند» (وَ یَعْلَمُ ما فِی الْأَرْحامِ)
«و هیچ کس نمىداند فردا چه به دست مىآورد» (وَ ما تَدْرِی نَفْسٌ ما ذا تَکْسِبُ غَداً)
«و هیچ کس نمىداند در چه سر زمینى مىمیرد»؟
(وَ ما تَدْرِی نَفْسٌ بِأَیِّ أَرْضٍ تَمُوتُ)
«خداوند عالم و آگاه است» (إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ)
گویى مجموع این آیه پاسخ به سؤالى است که در زمینه قیامت مطرح مىشود همان سؤالى که بارها مشرکان قریش از پیامبر صلّى اللّه علیه و آله کردند و گفتند: «مَتى هُوَ روز قیامت کى خواهد بود». (اسراء/ 51)
تفسیر آیه 33 سوره لقمان
آیه 33- در این آیه به صورت یک جمع بندى از مواعظ و اندرزهاى گذشته، و دلائل توحید و معاد، همه انسانها را به خدا و روز قیامت توجه مىدهد، سپس از غرور ناشى از دنیا و شیطان بر حذر مىدارد، بعد به وسعت دامنه علم خداوند و شمول آن نسبت به همه چیز مىپردازد.
مىفرماید: «اى مردم! تقواى الهى پیشه کنید و بترسید از روزى که نه پدر کیفر (اعمال) فرزندش را تحمل مىکند و نه فرزند چیزى از کیفر (اعمال) پدرش را» (یا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمْ وَ اخْشَوْا یَوْماً لا یَجْزِی والِدٌ عَنْ وَلَدِهِ وَ لا مَوْلُودٌ هُوَ جازٍ عَنْ والِدِهِ شَیْئاً(.
در حقیقت دستور اول، توجه به مبدأ است، و دستور دوم توجه به معاد.
دستور اول، نیروى مراقبت را در انسان زنده مىکند، و دستور دوم احساس پاداش و کیفر را، و بدون شک کسى که این دو دستور را به کار بندد کمتر آلوده گناه و فساد مىشود.
به هر حال در آن روز هر کس چنان به خود مشغول است و در پیچ وخم اعمال خویش گرفتار که به دیگرى نمىپردازد، حتى پدر و فرزند که نزدیکترین رابطهها را با هم دارند هیچ کدام به فکر دیگرى نیستند.
در پایان آیه انسانها را از دو چیز برحذر مىدارد، مىفرماید: «به یقین وعده الهى حق است. پس مبادا زندگى دنیا شما را بفریبد، و مبادا (شیطان) فریبکار شما را به (کرم) خدا مغرور سازد»! (إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلا تَغُرَّنَّکُمُ الْحَیاةُ الدُّنْیا وَ لا یَغُرَّنَّکُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ)
آیه 31 و 32 سوره لقمان
آیه 31- در این آیه سخن از دلیل نظم به میان مىآید، و در آیه بعد سخن از توحید فطرى است و مجموعا بحثهایى را که در آیات قبل آمد تکمیل مىکند.
مىگوید: «آیا ندیدى کشتیها بر (صفحه) دریاها به فرمان خدا، و به (برکت) نعمت او حرکت مىکنند»؟! (أَ لَمْ تَرَ أَنَّ الْفُلْکَ تَجْرِی فِی الْبَحْرِ بِنِعْمَتِ اللَّهِ.)
هدف این است: «تا بخشى از آیاتش را به شما نشان دهد» (لِیُرِیَکُمْ مِنْ آیاتِهِ.).
آرى «در اینها نشانههایى است براى کسانى که بسیار شکیبا و شکر گزارند» (إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ.)
بدون شک حرکت کشتیها بر صفحه اقیانوسها نتیجه مجموعهاى از قوانین آفرینش است.
آیه 27 تا 30 سوره لقمان
آیه 27- این آیه ترسیمى از علم بىپایان خداست، که با ذکر مثالى بسیار گویا و رسا مجسّم شده است، مىگوید: «و اگر همه درختان روى زمین قلم شود، و دریا براى آن مرکّب گردد، و هفت دریاچه به آن افزوده شود اینها همه تمام مىشود ولى کلمات خدا پایان نمىگیرد، خداوند عزیز و حکیم است» (وَ لَوْ أَنَّ ما فِی الْأَرْضِ مِنْ شَجَرَةٍ أَقْلامٌ وَ الْبَحْرُ یَمُدُّهُ مِنْ بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ ما نَفِدَتْ کَلِماتُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ.)
از آنجا که مخلوقات گوناگون این جهان هر کدام بیانگر ذات پاک خدا و علم و قدرت اویند، به هر موجودى «کلمة اللّه» اطلاق شده، و به همین مناسبت «کلمات اللّه» به معنى علم و دانش پروردگار به کار رفته است.
آیه 28- بعد از ذکر علم بىپایان پروردگار، سخن از قدرت بىانتهاى او به میان آورده، مىفرماید: «آفرینش و بر انگیختن (و زندگى دوباره) همه شما (در قیامت) همانند یک فرد بیش نیست، خداوند شنوا و بیناست» (ما خَلْقُکُمْ وَ لا بَعْثُکُمْ إِلَّا کَنَفْسٍ واحِدَةٍ إِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ بَصِیرٌ)
آیه 29- این آیه تأکید و بیان دیگرى است براى قدرت واسعه خداوند، روى سخن را به پیامبر کرده، مىگوید: «آیا ندیدى که خداوند شب را در روز، و روز را در شب داخل مىکند»؟ (أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ یُولِجُ اللَّیْلَ فِی النَّهارِ وَ یُولِجُ النَّهارَ فِی اللَّیْلِ). و نیز آیا ندیدى که خداوند «خورشید و ماه را (در مسیر منافع انسانها) مسخّر ساخته»؟ (وَ سَخَّرَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ.)
«و هر کدام تا سر آمد معینى به حرکت خود ادامه مىدهند» (کُلٌّ یَجْرِی إِلى أَجَلٍ مُسَمًّى). و این که «خداوند به آنچه انجام مىدهید آگاه است»؟ (وَ أَنَّ اللَّهَ بِما تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ.(
آیه 30- و در این آیه به صورت یک نتیجه گیرى جامع و کلى مىفرماید:
«اینها همه دلیل بر آن است که خداوند حق است، و آنچه غیر از او مىخوانند باطل است، و خداوند بلند مقام و بزرگ مرتبه است» (ذلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَ أَنَّ ما یَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ الْباطِلُ وَ أَنَّ اللَّهَ هُوَ الْعَلِیُّ الْکَبِیرُ.)
مجموع بحثهایى که در آیات قبل پیرامون خالقیت و مالکیت و علم و قدرت بىانتهاى پروردگار آمده بود، این امور را اثبات کرد که «حق» تنها اوست و غیر او زائل و باطل و محدود و نیازمند است، و «علىّ و کبیر» که از هر چیز برتر و از توصیف بالاتر است ذات پاک او مىباشد.

حضرت علی (علیه السلام) فرموده اند: صبانه المراه انعم لحالها و ادوم لجمالها: حفظ، حراست، پنهان کردن و دور داشتن زن از نامحرم بهترین نعمت و خوشبختی برای اوست و زیبایی، دلربایی و جذابیت او را گسترش می دهد.
دستهبندی
-
حجاب و عفاف
(۲۰) -
جشنواره گوهرشاد
(۱۵) -
نقش زن در خانواده ایرانی
(۷) -
حجاب در ایران باستان
(۵) -
شیوه های دعوت به نماز
(۹) -
آسیب شناسی وضعیت نماز در جامعه
(۴) -
حضور قلب در نماز
(۶) -
کارکردهای مسجد نمونه و موفق
(۳) -
نماز پیامبر (ص) و ائمه
(۵) -
نماز اول وقت
(۶) -
اسرار و چرایی نماز
(۱۲) -
جشنواره پوشش اصیل ایرانی اسلامی
(۴) -
آثار و برکات نماز
(۱۰) -
سبک شمردن نماز
(۵) -
نوشته های من در مورد نماز
(۸) -
پرسش و پاسخ نماز
(۴) -
نقش خانواده در نماز
(۸) -
قرآن کناب زندگی
(۱۳) -
سوره مبارکه ی لقمان و طرح قرآن کتاب زندگی
(۱۷) -
نماز و شهدا
(۱)
کلمات کلیدی
- احمد یوسفی
- شیطان
- تهجد
- اولین نماز علی
- وضو
- نماز شب
- پیامبر اکرم (ص)
- نماز
- محیط
- ویل دورانت
- تاریخ نگار
- زن در دو نگاه
- پوشش زنان عرب قبل از اسلام
- روم و ایران
- روایات وجوب حجاب
- آیه نگاه و آیه حجاب
- آیات حجاب
- میشل هولباگ
- دامن کوتاه
- اسلام ستیز
- گوهرشادآغا
- گوهرشاد
- کشف حجاب رضاخان
- همسر شاهرخ میرزا
- لباس متحدالشکل
- حرم مطهر
- باغ سراج الملک
- امان الله خان
- اعتراض علما و مردم مشهد
- آتاتورک
آخرین مطلب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحثتر
- روزگاری نماز خواندن مایهی آبروریزی بود!
- آیه 34 سوره مبارکه لقمان
- خاطرات همراهان و نزدیکان شهید مطهری از حالات معنوی و نماز ایشان
- اعتکاف، فرصت ارتباط صمیمی و خالص با خدای عالم
- ویژگی های مسجد نمونه
- در نمازم خم ابروی تو با یاد آمد
- سبک شمردن نماز
- روشنفکرى عُمَرى
- تفسیر آیه 33 سوره لقمان
- حدیث امام رضا علیه السلام (آداب نماز )
آخرین نظرات
- + + + + + ٤١٢ - الإمام علی (علیه ...
- به دنبال دریافت دستور رضاخان، زمان اذان صبح روز ...
- دشمن هر گز دست از شیطنت بر نمی دارد ما باید عاقل باشیم
- «حجاب» از ارزندهترین نمودهای فرهنگی، اجتماعی در ...
- امام باقر علیه السلام فرمود:”جوانی از گروه انصار ...
- وَاللّهُ جَعَلَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ ...
- نماز ستون دین است هیچکدام از مشکلات نباید باعث ترک آن شود
- ولادت حضرت معصومه مبارک باد
- هدف اصلی تشریع احکام در اسلام، قرب به خداوند است ...
- از اینکه این مطلب را گذاشتید تشکر
پیوندهای روزانه
پیوندها
- سایت جشنواره گوهرشاد
- نقش زنان در انقلاب اسلامی ایران
- قرار دیدار
- کوله بار
- رادیو قرآن
- ستاره غریب
- ستاد اقامه نماز چهار محال و بختیاری
- ستاد اقامه نماز یزد
- فانوس جزیره
- دانشگاه آزاد اسلامی سردرود
- رکوع عاشقان
- رسم شیدایی
- گرفت یار
- نظریه پرداز فریمانی
- اناالمجنون
- کانون قاسم ابن الحسن (ع)
- راسخون
- ستاد نماز جمعه تهران
- رقصی میان میدان مین
- تبیان
- مجمع جهانی اهل بیت
- فرهنگسرای فناوری اطلاعات
- فانوس جزیره
- ستاد اقامه نماز آموزش و پرورش
- صفا و مروه
- ویژه صیانت از پیامبر اکرم (ص)
- اندیشه و بصیرت
- سایت صلات
- نماز
- وبلاگ رسمی شرکت بیان
- صندوق بیان
بایگانی
- تیر ۱۴۰۲ (۳)
- خرداد ۱۴۰۲ (۶)
- ارديبهشت ۱۴۰۲ (۱۱)
- دی ۱۳۹۶ (۱)
- بهمن ۱۳۹۵ (۱)
- دی ۱۳۹۵ (۲)
- آذر ۱۳۹۵ (۲)
- آبان ۱۳۹۵ (۱)
- آذر ۱۳۹۴ (۷)
- مرداد ۱۳۹۴ (۱)
- خرداد ۱۳۹۴ (۱)
- فروردين ۱۳۹۴ (۲)
- اسفند ۱۳۹۳ (۲)
- بهمن ۱۳۹۳ (۵)
- دی ۱۳۹۳ (۳)
- آبان ۱۳۹۳ (۲)
- شهریور ۱۳۹۳ (۵)
- مرداد ۱۳۹۳ (۸)
- تیر ۱۳۹۳ (۷)
- خرداد ۱۳۹۳ (۱)
- ارديبهشت ۱۳۹۳ (۶)
- فروردين ۱۳۹۳ (۱۲)
- اسفند ۱۳۹۲ (۱۱)
- بهمن ۱۳۹۲ (۹)
- دی ۱۳۹۲ (۶)