· سورهی مبارکهی مجادله، آیه19: اسْتَحْوَذَ عَلَیْهِمُ الشَّیْطانُ فَأَنْساهُمْ ذِکْرَ اللَّهِ أُولئِکَ حِزْبُ الشَّیْطانِ أَلا إِنَّ حِزْبَ الشَّیْطانِ هُمُ الْخاسِرُون.
1. یکی از عوامل شیطان است که انسان را از یاد خدا دور میکند.
· سورهی حدید، آیه16: أَلَمْ یَأْنِ لِلَّذینَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِکْرِ اللَّهِ وَ ما نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ وَ لا یَکُونُوا کَالَّذینَ أُوتُوا الْکِتابَ مِنْ قَبْلُ فَطالَ عَلَیْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَ کَثیرٌ مِنْهُمْ فاسِقُون.
2. دوری از حجت خدا میتواند زمینه سازی برای قساوت قلب باشد و همچنین بهرهمندی طولانی از امکانات مادی(ثروت، قدرت، سلامتی)، یعنی وقتی این موارد را داشته باشد کمتر سراغ خدا میرود؛ به عبارت دیگر قساوت قلبی که ناشی از بهرهمندی طولانی از امکانات و یا فاصله بین دو حجت الهی، میتواند باعث شود که روحیهی بیتوجهی پیدا کند.
· سورهی فرقان، آیه18: قالُوا سُبْحانَکَ ما کانَ یَنْبَغی لَنا أَنْ نَتَّخِذَ مِنْ دُونِکَ مِنْ أَوْلِیاءَ وَ لکِنْ مَتَّعْتَهُمْ وَ آباءَهُمْ حَتَّى نَسُوا الذِّکْرَ وَ کانُوا قَوْماً بُورا. « (در پاسخ) مىگویند: «منزّهى تو! براى ما شایسته نبود که غیر از تو اولیایى برگزینیم، ولى آنان و پدرانشان را از نعمتها برخوردار نمودى تا اینکه (به جاى شکر نعمت) یاد تو را فراموش کردند و تباه و هلاک شدند.»
· سورهی مبارکهی فرقان، آیات 27تا29: وَ یَوْمَ یَعَضُّ الظَّالِمُ عَلى یَدَیْهِ یَقُولُ یا لَیْتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبیلاً (27) یا وَیْلَتى لَیْتَنی لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَلیلاً (28) لَقَدْ أَضَلَّنی عَنِ الذِّکْرِ بَعْدَ إِذْ جاءَنی وَ کانَ الشَّیْطانُ لِلْإِنْسانِ خَذُولاً (29).«روزی که ظالم دو دستش را گاز میگیرد و میگوید ای کاش همراه پیامبر راهی را برگزیده بودم(27) ای کاش فلانی را دوست خود نگرفته بودم(28) به تحقیق او مرا از یاد خدا باز داشت بعد از آنکه حق به سراغ من آمده بود و شیطان همیشه خوار کنندهی انسان بوده است(29)»مصداق روشن «ذِّکْر»، امیرالمؤمنین است و مصداق بارز فلان، خلیفه دوم که عمر(لعنتاللهعلیه) است.
3. رفیق و دوست ناباب.
· سورهی مبارکهی نور، آیهی 36و37: فی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فیها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ(36) رِجالٌ لا تُلْهیهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ وَ إیتاءِ الزَّکاةِ یَخافُونَ یَوْماً تَتَقَلَّبُ فیهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصارُ (37) در این آیه دو آیه ولایت و نماز با هم گره خورده، شده است؛ چرا که آدرس «فی بُیُوتٍ»، اهلبیت(علیهمالسّلام) هستند.
4. تجارت و بیع: یعنی تجارت و بیع این قابلیت را دارد که انسان را از یاد خدا و نماز غافل نماید.
· سورهی منافقون، آیهی9: یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تُلْهِکُمْ أَمْوالُکُمْ وَ لا أَوْلادُکُمْ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْخاسِرُون.
5. مال و فرزندان.
ــ خداوند دفاع را، برای حفظ نماز قرار داده است.
ــ حفظ مراکز مذهب و نماز، از فلسفههای نماز است.
· سورهی مبارکهی حج، آیهی40: الَّذینَ أُخْرِجُوا مِنْ دِیارِهِمْ بِغَیْرِ حَقٍّ إِلاَّ أَنْ یَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِیَعٌ وَ صَلَواتٌ وَ مَساجِدُ یُذْکَرُ فیهَا اسْمُ اللَّهِ کَثیراً وَ لَیَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزیز. اگر خداوند مردم را با همدیگر دفع نمیکرد، قطعاً صومعهها و کنیسهها و نمازها و مساجد ویران میشد.( و لذا اگر خداوند دفاع را قرار نمیداد، مراکز عبادت و مذهبی از بین میرفت.)؛ یعنی افراد بعضی مواقع از بین بروند تا پایگاه دین باقی بماند.
ــ مسخره کردن مؤمن، زمینهی فراموشی یاد خداست.
· سورهی مبارکهی مؤمنون، آیات 109و110: إِنَّهُ کانَ فَریقٌ مِنْ عِبادی یَقُولُونَ رَبَّنا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنا وَ ارْحَمْنا وَ أَنْتَ خَیْرُ الرَّاحِمینَ (109)فَاتَّخَذْتُمُوهُمْ سِخْرِیًّا حَتَّى أَنْسَوْکُمْ ذِکْری وَ کُنْتُمْ مِنْهُمْ تَضْحَکُونَ (110) شما بندگان شایسته مرا مسخره کردید و لذا شما به جای اینکه به یاد من باشید در صدد مسخره کردن بندگان مؤمن من برآمدید.
6. مسخره کردن مؤمنان میتواند عاملی باشد تا لذت یاد خدا و نماز از او گرفته شود.
برگرفته از پرتال ستاد اقامه نماز کشور
دیدگاهها (۶)
تـــا به تـــا
۱۷ فروردين ۹۳ ، ۱۴:۳۹
فراموش نکنیم غصب فدک ثابت کرد،بلوکه کردن دارایى هاى حق،چیزتازه اى نبوده است!
و فاطمه(س) براى احقاق حق،دست به افشاگرى زد،نه مذاکره..!
پاسخ:
۱۷ فروردين ۹۳، ۱۵:۴۳
کانون فرهنگی هنری قاسم بن الحسن(علیه السلام)
۱۷ فروردين ۹۳ ، ۲۲:۰۹
استفاده کردیم
ان شاء الله که نمازگزار واقعی باشیم
پاسخ:
۱۸ فروردين ۹۳، ۰۱:۰۰
رضاعلی معصومی
۱۸ فروردين ۹۳ ، ۲۲:۴۲
پاسخ:
۱۹ فروردين ۹۳، ۰۲:۰۴
ناشناس
۱۹ فروردين ۹۳ ، ۰۲:۱۴
گوهر مقصود
ارزنده ترین گوهر مقصود نماز است
زیبنده ترین هدیه به معبود نماز است
کوبنده ترین اسلحه ی مکتب توحید
کز ریشه کند خصم تو نابود، نماز است
گفتم به خرد، پایه دین نبوی چیست ؟
فریاد برآورد و بفرمود: نماز است
آن نکته رسول مدنی گفت به سلمان
سری که به توفیق تو افزوده نماز است
فرمود علی شیر خدا ساقی کوثر
در مکتب ما، مقصد و مقصود نماز است
گویند که با فضه چنین فاطمه فرمود
سرچشمه ی لطف و کرم و جود نماز است
در دادگه عدل خدا روز قیامت
از صلح حسن شاهد و مشهود نماز است
از آمدن کرببلا آنچه به عالم
مقصود حسین بن علی بود، نماز است
ای آن که تویی منتظر مهدی موعود
رمزی که نماید فرجش زود، نماز است
آن روز که آید ز پس پرده غیبت
اول هدف مهدی موعود، نماز است
« ژولیده » بگو تا همه خلق بدانند
نزدیکترین راه به معبود نماز است
پاسخ:
۱۹ فروردين ۹۳، ۰۲:۴۲
اعظم زارع بیدکی
۱۹ فروردين ۹۳ ، ۰۲:۱۶
پاسخ:
۱۹ فروردين ۹۳، ۰۲:۴۲
مریم سادات خطیبی
۱۹ فروردين ۹۳ ، ۰۲:۲۱
پاسخ:
۱۹ فروردين ۹۳، ۰۲:۴۱