قرآن می فرماید: «نماز جز بر خاشعان سنگین است»، [24] چه کنیم خاشع باشیم تا نماز بر ما سنگین نباشد؟
از این پرسش چند پاسخ داده شده است:
پاسخ اول: آیتالله جوادى آملى در تفسیر تسنیم در ذیل آیات 45 و 46 از سوره بقره می نویسد: «قرآن کریم در آیه 46 به منشأ خشوع خاشعان اشاره کرده، مىفرماید: یاد مرگ و قیامت، همه توان انسان را گرفته، قلب او را مى لرزاند و وى را خاشع مى سازد; زیرا همه غرورها و "من و ما" گفتنها از این روست که مرگ و عذاب قیامت از یادها رفته است وگرنه آنان که به حساب و میزان و بهشت و جهنم یقین دارند، یا دست کم گمانش را مى برند و از حال احتضار و احوال قبر غافل نیستند، خاکسار و خاشع و دل شکسته شده، به نماز و استعانت از دعا و بکاء رو مى آورند.» [25] پاسخ دوم: علامه طباطبایى ـ قدس سره ـ در تفسیر آیه 45 و 46 سوره بقره مى نویسد: «تعبیر به ظن در آیه 46 به جاى یقین، اشاره به این است که براى حصول خشوع در انسان کافى است که متوجه شود خدایى دارد که ممکن است به سوى او بازگردد و او را ملاقات کند.» پاسخ سوم: در استفتائات عرفانى از حضرت آیتالله العظمى بهجت ـ حفظه اللّه ـ سؤال شده: «براى این که در انجام دادن فرمان الهى خصوصاً نماز، با خشوع باشیم، چه کنیم؟» ایشان پاسخ فرمودهاند: «در اول نماز، توسل حقیقى به امام زمان (عج) کردن که عمل را با تمامیت مطلقه انجام بدهید» . [26] پاسخ چهارم: در قرآن کریم راه حصول خشوع در اعراض و ترک اعمال لغو و بیهوده معرفى شده; آنجا که مىفرماید: ( قد أفلح المؤمنون الذین هم فى صلاتهم خاشعون الذین هم عن اللغو معرضون ) . [27] چنان که برخى از بزرگان عرفا از جمله حضرت آیت الله بهجت ـ حفظه الله ـ نیز در برخى از نصایحشان به این مطلب تصریح کرده اند که راه به دست آوردن خشوع، کنار گذاشتن کارهاى لغو و بى فایده است; یعنى ترک آن کارهایى که نه فایده دنیوى دارد و نه فایده اخروى. پاسخ پنجم: در روایتى به ویژگیهاى انسان خاشع و راههاى به دست آوردن خشوع به خوبى اشاره شده است. رسول خدا ـ صلى الله علیه وآله وسلم ـ در روایتى فرموده اند: «نشانه خاشع در چهار چیز است: 1ـ مراقبت نفس و حساب بردن از خدا در نهان و آشکار; 2ـ انجام دادن کارهاى نیک; 3ـ اندیشیدن به روز قیامت; 4ـ مناجات و راز و نیاز با خداوند.» [28]
منبع : http://www.justice.ir/
|
خواندن نماز برای چه کسانی سنگین است ؟
شنبه, ۲۴ اسفند ۱۳۹۲، ۱۲:۱۶ ق.ظ
احمد یوسفی
حضرت علی (علیه السلام) فرموده اند: صبانه المراه انعم لحالها و ادوم لجمالها: حفظ، حراست، پنهان کردن و دور داشتن زن از نامحرم بهترین نعمت و خوشبختی برای اوست و زیبایی، دلربایی و جذابیت او را گسترش می دهد.
دستهبندی
-
حجاب و عفاف
(۲۰) -
جشنواره گوهرشاد
(۱۵) -
نقش زن در خانواده ایرانی
(۷) -
حجاب در ایران باستان
(۵) -
شیوه های دعوت به نماز
(۹) -
آسیب شناسی وضعیت نماز در جامعه
(۴) -
حضور قلب در نماز
(۶) -
کارکردهای مسجد نمونه و موفق
(۳) -
نماز پیامبر (ص) و ائمه
(۵) -
نماز اول وقت
(۶) -
اسرار و چرایی نماز
(۱۲) -
جشنواره پوشش اصیل ایرانی اسلامی
(۴) -
آثار و برکات نماز
(۱۰) -
سبک شمردن نماز
(۵) -
نوشته های من در مورد نماز
(۸) -
پرسش و پاسخ نماز
(۴) -
نقش خانواده در نماز
(۸) -
قرآن کناب زندگی
(۱۳) -
سوره مبارکه ی لقمان و طرح قرآن کتاب زندگی
(۱۷) -
نماز و شهدا
(۱)
کلمات کلیدی
- احمد یوسفی
- شیطان
- تهجد
- اولین نماز علی
- وضو
- نماز شب
- پیامبر اکرم (ص)
- نماز
- محیط
- ویل دورانت
- تاریخ نگار
- زن در دو نگاه
- پوشش زنان عرب قبل از اسلام
- روم و ایران
- روایات وجوب حجاب
- آیه نگاه و آیه حجاب
- آیات حجاب
- میشل هولباگ
- دامن کوتاه
- اسلام ستیز
- گوهرشادآغا
- گوهرشاد
- کشف حجاب رضاخان
- همسر شاهرخ میرزا
- لباس متحدالشکل
- حرم مطهر
- باغ سراج الملک
- امان الله خان
- اعتراض علما و مردم مشهد
- آتاتورک
آخرین مطلب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحثتر
- روزگاری نماز خواندن مایهی آبروریزی بود!
- آیه 34 سوره مبارکه لقمان
- خاطرات همراهان و نزدیکان شهید مطهری از حالات معنوی و نماز ایشان
- ویژگی های مسجد نمونه
- اعتکاف، فرصت ارتباط صمیمی و خالص با خدای عالم
- در نمازم خم ابروی تو با یاد آمد
- سبک شمردن نماز
- روشنفکرى عُمَرى
- تفسیر آیه 33 سوره لقمان
- حدیث امام رضا علیه السلام (آداب نماز )
آخرین نظرات
- + + + + + ٤١٢ - الإمام علی (علیه ...
- به دنبال دریافت دستور رضاخان، زمان اذان صبح روز ...
- دشمن هر گز دست از شیطنت بر نمی دارد ما باید عاقل باشیم
- «حجاب» از ارزندهترین نمودهای فرهنگی، اجتماعی در ...
- امام باقر علیه السلام فرمود:”جوانی از گروه انصار ...
- وَاللّهُ جَعَلَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ ...
- نماز ستون دین است هیچکدام از مشکلات نباید باعث ترک آن شود
- ولادت حضرت معصومه مبارک باد
- هدف اصلی تشریع احکام در اسلام، قرب به خداوند است ...
- از اینکه این مطلب را گذاشتید تشکر
پیوندهای روزانه
پیوندها
- سایت جشنواره گوهرشاد
- نقش زنان در انقلاب اسلامی ایران
- قرار دیدار
- کوله بار
- رادیو قرآن
- ستاره غریب
- ستاد اقامه نماز چهار محال و بختیاری
- ستاد اقامه نماز یزد
- فانوس جزیره
- دانشگاه آزاد اسلامی سردرود
- رکوع عاشقان
- رسم شیدایی
- گرفت یار
- نظریه پرداز فریمانی
- اناالمجنون
- کانون قاسم ابن الحسن (ع)
- راسخون
- ستاد نماز جمعه تهران
- رقصی میان میدان مین
- تبیان
- مجمع جهانی اهل بیت
- فرهنگسرای فناوری اطلاعات
- فانوس جزیره
- ستاد اقامه نماز آموزش و پرورش
- صفا و مروه
- ویژه صیانت از پیامبر اکرم (ص)
- اندیشه و بصیرت
- سایت صلات
- نماز
- وبلاگ رسمی شرکت بیان
- صندوق بیان
بایگانی
- تیر ۱۴۰۲ (۳)
- خرداد ۱۴۰۲ (۶)
- ارديبهشت ۱۴۰۲ (۱۱)
- دی ۱۳۹۶ (۱)
- بهمن ۱۳۹۵ (۱)
- دی ۱۳۹۵ (۲)
- آذر ۱۳۹۵ (۲)
- آبان ۱۳۹۵ (۱)
- آذر ۱۳۹۴ (۷)
- مرداد ۱۳۹۴ (۱)
- خرداد ۱۳۹۴ (۱)
- فروردين ۱۳۹۴ (۲)
- اسفند ۱۳۹۳ (۲)
- بهمن ۱۳۹۳ (۵)
- دی ۱۳۹۳ (۳)
- آبان ۱۳۹۳ (۲)
- شهریور ۱۳۹۳ (۵)
- مرداد ۱۳۹۳ (۸)
- تیر ۱۳۹۳ (۷)
- خرداد ۱۳۹۳ (۱)
- ارديبهشت ۱۳۹۳ (۶)
- فروردين ۱۳۹۳ (۱۲)
- اسفند ۱۳۹۲ (۱۱)
- بهمن ۱۳۹۲ (۹)
- دی ۱۳۹۲ (۶)
دیدگاهها (۲)
اعظم زارع بیدکی
۲۴ اسفند ۹۲ ، ۰۰:۲۸
ستایش صبحگاه
نکو ملکی است ملک صبحگاهی
در آن کشور بیابی هر چه خواهی
کسی کو بر حصار گنج ره یافت
گشایش بر کلید صبحگه یافت
غرضها را حصار آنجا گشایند
کلید آنجاست کار آنجا گشایند
در آن ساعت که باشد نشو جان ها
گل تسبیح روید بر زبان ها
زبان هر که او باشد برومند
شود گویا به تسبیح خداوند
اگر مرغ زبان تسبیح خوان است
چه تسبیح آرد آنکو بیزبان است
در آن حضرت که آن تسبیح خوانند
پاسخ:
۲۴ اسفند ۹۲، ۰۰:۳۰
اعظم زارع بیدکی
۲۶ فروردين ۹۳ ، ۰۰:۱۹
پاسخ:
۲۶ فروردين ۹۳، ۰۰:۲۲