با قرآن و نماز

از قرآن پند بگیریم و با نماز خیمه ی دین را عمود نگه داریم
مشخصات بلاگ
با قرآن و نماز

یَا بُنَىَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ اصْبِرْ عَلَى مَآ أَصَابَکَ إِنَّ ذَ لِکَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ
فرزندم!
نماز را برپا دار و امر به معروف و نهى از منکر کن و بر آنچه از سختیها به تو مى رسد مقاومت کن که این (صبر) از امور واجب و مهم است.

آخرین نظرات

۱۱ مطلب در اسفند ۱۳۹۲ ثبت شده است

چهارشنبه, ۲۸ اسفند ۱۳۹۲، ۰۱:۰۳ ق.ظ

نماز حضرت فاطمه (س)

در روایتى آمده است، حضرت زهرا(علیها السلام) دو رکعت نماز مى خواند که جبرئیل به وى آموخته بود.کیفیّت این نماز بدین گونه است که در رکعت اوّل بعد از حمد، صد مرتبه سوره «انّاانزلناه» و در رکعت دوم بعد از حمد، صد مرتبه سوره «توحید» مى خواند و پس از سلام این دعا رامى خواند:5454


سُبحانَ ذِى الْعِزِّ الشّامِخِ الْمُنیفِ، سُبْحانَ ذِى الْجَلالِ الْباذِخِ الْعَظیمِ،

منزه است (خداى) صاحب عزت بسیار بلند و مرتفع منزه است (خداى) صاحب جلال والاى بزرگ،

 

سُبحانَ ذِى الْمُلْکِ الْفاخِرِ الْقَدیمِ، سُبحانَ مَنْ لَبِسَ الْبَهْجَةَ وَ الْجَمالَ،

منزه است (خداى) صاحب فرمانروایى فاخر قدیم منزه است کسى که در بردارد خرّمى و زیبایى را


سُبحانَ مَنْ تَرَدّى بِالنُّورِ وَالْوَقارِ، سُبحانَ مَنْ یَرى اَثَرَ النَّمْلِ فِى الصَّفا،

منزه است آن که به رداى نور و وقار خود را آراسته منزه است آن که جاى پاى مور را در روى سنگ صاف ببیند


سُبحانَ مَنْ یَرى وَقْعَ الطَّیْرِ فِى الْهَواءِ، سُبحانَ مَنْ هُوَ هکَذ الا هکَذا غَیْرُهُ.(1)


منزه است آن که گذرگاه پرنده را در هوا ببیند منزه است آن که او این چنین است و دیگرى چنین نیست.

 

در روایت دیگرى آمده است که بعد از این نماز، تسبیح مشهور حضرت زهرا(علیها السلام) را که پس از هر نمازى مستحب است، بگوید و بعد از آن صد مرتبه صلوات بفرستد.(2)

 


1. همان مدرک، صفحه 180، حدیث 7.
2. همان مدرک، صفحه 181، حدیث 8.

 

منبع:persian.makarem.ir

۱ نظر موافقین ۴ مخالفین ۰ ۲۸ اسفند ۹۲ ، ۰۱:۰۳
احمد یوسفی
شنبه, ۲۴ اسفند ۱۳۹۲، ۱۲:۱۶ ق.ظ

خواندن نماز برای چه کسانی سنگین است ؟

قرآن می فرماید: «نماز جز بر خاشعان سنگین است»، [24] چه کنیم خاشع باشیم تا نماز بر ما سنگین نباشد؟
از این پرسش چند پاسخ داده شده است: 
پاسخ اول: 
آیتالله جوادى آملى در تفسیر تسنیم در ذیل آیات 45 و 46 از سوره بقره می نویسد: 
«قرآن کریم در آیه 46 به منشأ خشوع خاشعان اشاره کرده، مىفرماید: یاد مرگ و قیامت، همه توان انسان را گرفته، قلب او را مى لرزاند و وى را خاشع مى سازد; زیرا همه غرورها و "من و ما" گفتنها از این روست که مرگ و عذاب قیامت از یادها رفته است وگرنه آنان که به حساب و میزان و بهشت و جهنم یقین دارند، یا دست کم گمانش را مى برند و از حال احتضار و احوال قبر غافل نیستند، خاکسار و خاشع و دل شکسته شده، به نماز و استعانت از دعا و بکاء رو مى آورند.» [25] 
پاسخ دوم: 
۲ نظر موافقین ۴ مخالفین ۰ ۲۴ اسفند ۹۲ ، ۰۰:۱۶
احمد یوسفی
دوشنبه, ۱۹ اسفند ۱۳۹۲، ۰۲:۳۳ ب.ظ

نماز دختر 11 ساله

یک وقتی ما در ستاد نماز نوشتیم آقازاده‌ها، دخترخانم‌ها، شیرین‌ترین نمازی که خواندید برای ما بنویسید. یک دختر یازده ساله یک نامه نوشت، همه ما بُهتمان زد، دختر یازده ساله ما ریش‌سفیدها را به تواضع و کرنش واداشت، نوشت که ستاد اقامه نماز، شیرین‌ترین نمازی که خواندم این است.

گفت در اتوبوس داشتم می‌رفتم یک مرتبه دیدم خورشید دارد غروب می‌کند یادم آمد نماز نخواندم، به بابایم گفتم نماز نخواندم، گفت خوب باید بخوانی، حالا که اینجا توی جاده است و بیابان، گفت برویم به راننده بگوییم نگه‌دار، گفت راننده به خاطر یک بچه دختر نگه نمی‌دارد، گفت التماسش می‌کنیم، گفت نگه نمی‌دارد، گفت تو به او بگو، گفت گفتم نگه نمی‌دارد، بنشین. حالا بعداً قضا می‌کنی.

دختر دید خورشید غروب نکرده است و گفت بابا خواهش می‌کنم، پدر عصبانی شد، دختر گفت که آقاجان می‌شود امروز شما دخالت نکنی؟ امروز اجازه بده من تصمیم بگیرم، گفت خوب هر غلطی می‌خواهی بکن.

۳ نظر موافقین ۴ مخالفین ۰ ۱۹ اسفند ۹۲ ، ۱۴:۳۳
احمد یوسفی
دوشنبه, ۱۹ اسفند ۱۳۹۲، ۱۲:۴۵ ق.ظ

نماز ما را می کشاند به مسیری که گمراه نشویم

در تاریکی گمراهی وجود دارد، ولی چراغ خدا و نور هدایت برای آنان که زمینه‌اش را دارند همیشه برقرار است؛ باید مراقب باشیم که کدام راه را انتخاب می‌کنیم و در این راه نماز بهترین وسیله است.

« آن کس که مرا طلب کند، من را می یابد و آن کس که مرا یافت، من را می شناسد و آن کس که مرا شناخت، من را دوست می دارد و آن کس که مرا دوست داشت، به من عشق می ورزد و آن کس که به من عشق ورزید، من نیز به او عشق می ورزم و آن کس که من به او عشق ورزیدم، او را می کشم و آن کس را که من بکشم، خونبهای او بر من واجب است و آن کس که خونبهایش بر من واجب شد، پس خود من خونبهای او می باشم.»

هم نامی تو با علی انگار به عمق جان و عمل گره خورده بود که چنین در

میدان نبرد، دلیر و پر هیبت لرزه بر اندام بی وجود دشمن افکندی و خلوص و

تواضع را در نمازت به زانو در آوردی.

بی شک دشمن نمی دانست پای تو بر زمین است و دستانت با عرش نسبت دارد و چه

کم عمق مسیر آسمانی شدنت را هموار ساخت و تو ای صیاد ققنوس عشق، در

خاکستر جهل اهریمن جاودانه شدی.

تو چه عاشقانه به خدایت عشق ورزیدی و خدا چه عاشقانه خود خونبهای تو شد

عروج تو دردی سرشار را به سینه ی عاشقان و دلدادگان سرازیر کرد

و چه ساده صیاد دلها می شوی

نماهنگ شکوه نیایش به آهنگسازی علیرضا طلیسچی، خوانندگی میثم ابراهیمی و تدوین علیرضا مرادعلی بیگی در سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران تهیه و تولید شده است.

این نماهنگ از این قسمت قابل مشاهده است

منبع : خبرگزاری دفاع مقدس


۲ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۱۹ اسفند ۹۲ ، ۰۰:۴۵
احمد یوسفی

شب خیز که عاشقان به شب راز کنند              گرد در بام دوست پرواز کنند
 هرجا که دری بود به شب بسته شود            اِلّا در دوست را که شب باز کنند  (1)

 تهجد و شب زنده داری و دعا و مناجات در شبها سکّویی است که انبیاء و اولیاء و صُلحاء از آنجا تا بی نهایت پرواز کرده اند و مقرّبان درگاه ربوبی هر چه دارند، از شب زنده داریها و مناجاتهای شبانه دارند.  اگر پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله به مدال ختم رسالت دست یافت، زمینه اصلی آن را شب نشینیهای غارِ حرا و گریه های شبانه او فراهم می کرد که:
 اربعین ها گریه و زاری کند                      بهر آنکه روح را صافی کند
 نیمه شب ها با خدایش راز کرد              خود رها از دست نفس و آز کرد

۱ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۱۳ اسفند ۹۲ ، ۰۰:۴۲
احمد یوسفی
يكشنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۲، ۱۲:۵۶ ق.ظ

اگر نماز ستون دین است پس چرا جزء فروع دین است؟

پرسش
اگر نماز ستون دین است پس چرا جزء فروع دین است؟
پاسخ اجمالی

اصول دین به امور اعتقادی گفته می شود که انسان با عقل و درک خود آنان را پذیرفته و مسلمان می شود و بعد از پذیرش اسلام مجموعه ای از وظایف و تکالیف فردی و اجتماعی بر او واجب می شود که یکی از مهم ترین آن نماز است. بنابراین نماز چون در گستره ی احکام دارای اهمیت فراوان است از او به ستون دین یاد می شود ولی چون از پایه های اعتقادی محسوب نمی شود نمی توان آن را از اصول دین محسوب نمود.

نماز

پاسخ تشریحی

«دین» واژه ی عربی است که اصطلاحاً به معنای «اعتقاد به آفریننده ای برای جهان و انسان، و دستورات عملی متناسب با این عقاید، می باشد».[1] با توجه به این تعریف و توضیح اصطلاحی دین روشن می شود که هر دینی از دو بخش تشکیل می گردد:

1. عقیده یا عقایدی که حکم پایه و اساس و ریشه ی آن را دارد.

۰ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۱۱ اسفند ۹۲ ، ۰۰:۵۶
احمد یوسفی
چهارشنبه, ۷ اسفند ۱۳۹۲، ۰۹:۲۲ ب.ظ

تمدید مهلت ثبت نام


معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش ستاد اقامه نماز از تمدید مهلت ثبت نام سومین مسابقه سراسری وبلاگ‌نویسی نماز تا 15 فروردین خبر داد.

به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز، معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش ستاد از تمدید مهلت ثبت نام سومین مسابقه سراسری وبلاگ‌نویسی نماز خبر داد و گفت: با توجه به استقبال گسترده کاربران ، این مسابقه تا 15 فرووردین 1393 تمدید شد.

سید محمد عبداللهی با بیان اینکه این تمدید بنا به درخواست مخاطبان و پیشنهاد دبیرخانه مسابقه  صورت گرفته است، عید نوروز را فرصتی مغتنم برای جذب بیشتر جوانان و نوجوانان به این مسابقه ارزشمند در راستای فرهنگ نماز در عرصه فضای مجازی دانست.

عبداللهی با اشاره به ثبت نام بیش از 1600 وبلاگ در سامانه مسابقه اظهار کرد: انتظار می‌رود با توجه به تمدید مهلت ثبت نام در ایام عید این آمار افزایش چشمگیر و بی‌سابقه‌ این مرحله از مسابقه داشته باشد.

وی با بیان اینکه نوجوانان و جوانان مخاطبان و جامعه هدف برگزاری این دوره از مسابقات هستند تصریح کرد: علاقه‌مندان از گروه سنی 13 سال به بالا می‌توانند با مراجعه به نشانی chb-namaz.ir در این مسابقات شرکت کنند.

به گفته معاون فرهنگ،آموزش و پژوهش ستاد اقامه نماز، پس از بررسی و داوری ، وبلاگ‌های برتر در تاریخ 15 اردیبهشت‌ معرفی خواهند شد.

وی از انتخاب 110 وبلاگ در پایان این مسابقات خبر داد و گفت: 20 کمک هزینه سفرحج عمره، 20 کمک هزینه سفر کربلای معلی، 20 کمک هزینه سفرمشهد مقدس و هدایایی ارزنده فرهنگی دیگر از مهم‌ترین جوایز این دوره از مسابقات است .

۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۰۷ اسفند ۹۲ ، ۲۱:۲۲
احمد یوسفی
چهارشنبه, ۷ اسفند ۱۳۹۲، ۰۹:۱۶ ب.ظ

لینک تیزر تبلیغاتی مسابقه وبلاگ نویسی نماز

برای دیدن تیزر اینجا کلیک کنید 

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۰۷ اسفند ۹۲ ، ۲۱:۱۶
احمد یوسفی
چهارشنبه, ۷ اسفند ۱۳۹۲، ۰۲:۳۴ ب.ظ

نماز چیست ؟

معنا و مفهوم نماز

نـمـاز در لـغت به معناى پرستش, نیاز, سجود, بندگى و اطاعت, خم شـدن بـراى اظـهـار بـندگى و اطاعت و یکى از فرایض دین و عبادت مـخصوصى است که مسلمانان پنج بار در شبانه روز به جا مى آورند. 
نـماز یعنى خدمت و بندگى, فرمان بردارى, سر فرود آوردن و تعظیم کردن به نشانه احترام. 
نماز, داروى نسیان و وسیله ذکر خداوند است. نـمـاز, رابـطه معنوى مخلوق با خالق است. نماز یعنى دل کندن از مـادیـات و پـرواز دادن روح; یـعـنى پا را فراتر از دیدنى ها و شنیدنى ها نهادن. 

نماز در قرآن و حدیث 
فـلـسـفـه, فایده و آثار, شرایط و آداب و اوصاف نماز در آیات و روایـات بـسـیارى آمده که پرداختن به همه آن ها در این جا ممکن نـیـسـت, لـکـن بـه طور مختصر قطره اى از دریاى معارف اسلامى را درباره نماز بازگو مى کنیم. 

۰ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۰۷ اسفند ۹۲ ، ۱۴:۳۴
احمد یوسفی
دوشنبه, ۵ اسفند ۱۳۹۲، ۰۱:۰۱ ق.ظ

چرا باید نماز خواند و فلسفه نماز خواندن چیست؟

اقامه نماز از اصلی ترین دستورات دین اسلام به پیروان خود است و پیشوایان و بزرگان این دین، این شکل از عبادت را به شرط رعایت تمامی لوازم تحقق تمام و کمال آن از جمله مهمترین راههای تحقق رفتار دین‌مدارانه در وجود انسانها می‌دانند.

پرسش: چرا باید نماز خواند و فلسفه نماز خواندن چیست؟

پاسخ: علت اصلی نماز خواندن ما تنها و تنها واجب بودن آن است؛ یعنی ما نماز را به جهت این که دستور خداوند و تکلیفی شرعی بر عهده ما است، به جا می آوریم؛ هرچند به روشنی می دانیم که نماز آثار و برکات متعدد جسمی و روحی و فردی و اجتماعی برای ما دارد؛ با همه این ها می توان پرسید: چرا نماز واجب است و چرا این تکلیف برای ما در نظر گرفته شده است؟
۱ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۰۵ اسفند ۹۲ ، ۰۱:۰۱
احمد یوسفی