بعضى مىگویند نماز خواندن یعنى چه؟! عبادت یعنى چه؟! اینها مال پیرزنهاست؛ انسان باید اجتماعى باشد. این حرفها یک نوع روشنفکرى است اما روشنفکرى عمرى.
شنیده اید که عمر، حَىَّ عَلى خَیْرِ الْعَمَل را از اذان برداشت، چرا؟ به خاطر یک روشنفکرى که پیش خود کرد، ولى در واقع یک اشتباه بزرگ مرتکب شد. زمان او دوران اوج فتوحات اسلامى و مجاهده اسلامى بود و سربازها خیل خیل به جنگ دشمن مىرفتند و با عده کم، دشمن قوى را به زانو درمىآوردند. مسلمانان با سپاهى کمتر از صد هزار نفر با دو امپراطورى بزرگ ایران و روم که هرکدام با سپاه چندصد هزارى به جنگ اینها آمدهاند مىجنگند و در هردو جبهه دشمنان را شکست مىدهند. جهاد بار دیگر ارزش خود را ثابت مىکند و [روشن مىشود ]که وقتى اسلام مجاهد مىپرورد یعنى چه. عمر گفت: وقتى مؤذن در اذان با صداى بلند مىگوید: اللَّهُ اکْبَرُ و بعد شهادتین و حَىَّ عَلَى الصَّلوةِ و حَىَّ عَلَى الْفَلاحِ (به نماز رو بیاور، به رستگارى رو بیاور) عیبى ندارد. اما حَىَّ عَلى خَیْرِ الْعَمَلِ (به بهترین اعمال رو بیاور) که معناى آن این است که نماز بهترین اعمال است، روحیه مجاهدین را خراب مىکند؛ چون مجاهدین پیش خود مىگویند حال که نماز بهترین اعمال است، ما بجاى اینکه برویم در میدان جنگ جهاد کنیم، در مسجد مدینه مىمانیم و در جوار قبر پیغمبر صلى الله علیه و آله نماز مىخوانیم که بهترین عملهاست. آنها بروند بکشند و خود را به کشتن بدهند، زخم بردارند، چشمشان کور شود، دستشان بریده شود، پایشان قطع شود، شکمشان سفره شود ولى ما اینجا راحت در خانه پیش زن و بچه خود مىمانیم و چهار رکعت نماز مىخوانیم و از آنها افضل هستیم. عمر گفت: نه، این بدآموزى دارد، مصلحت این است که این عبارت را از اذان برداریم؛ بجاى این جمله بگویید: الصَّلوةُ خَیْرٌ مِنَ النَّوْمِ نماز، خوب چیزى است، از خواب بهتر است؛ یعنى بجاى اینکه بخوابید، بیایید در مسجد نماز بخوانید.
این مرد آنقدر فکر نکرد که آخر این چند ده هزار سرباز- که قطعاً تعدادشان به صدهزار نمىرسیده- با چه قدرتى دارد با دوتا چند صد هزار نفر، در دو جبهه مختلف مىجنگد و فاتح مىشود؟ این فتح، فتحِ چیست؟ فتح اسلحه است؟ آیا اسلحه عرب بر اسلحه ایرانى و رومى مىچربید؟ ابداً. ایرانیان و رومیان از دو کشور متمدن بودند و عالیترین سلاحهاى زمان خود را در اختیار داشتند، در حالى که شمشیر عرب در مقابل شمشیرهایى که در ایران یا روم وجود داشت مثل یک آهن شکسته بود. آیا نژاد عرب از نژاد روم یا نژاد ایران قویتر و نیرومندتر و پهلوانتر بود؟ ابداً. مگر نمىدانید که شاپور ذوالاکتاف چه به سر عربها آورد؟! مگر شاپور ذوالاکتاف نبود که هزاران عرب را اسیر کرد؟ مگر شانههاى آنها را سیاه نکرد و آنان را به زنجیر نکشید؟ زور عرب در آن ایام کجا بود؟ مگر صد سال بعد همین ایران، عرب را شکست نداد؟ پس عرب با چه نیرویى با ایران و روم مىجنگد و آنها را شکست مىدهد؟ نیروى او نیروى ایمانش است، همان نیرویى است که از حَىَّ عَلى خَیْرِ الْعَمَل گرفته، نیرویى است که از نماز گرفته، نیرویى است که از راز و نیاز با خداى خودش گرفته است. به تعبیر قرآن وقتى که او شب به درگاه الهى مىایستد و راز و نیاز و مناجات مىکند، از خداى خود نیرو مىگیرد. آن نیروست که به او روحیه داده؛ یعنى روحیه عرب است که ایران و روم را شکست مىدهد. این روحیه را از چه چیز گرفته است؟ از ایمانش گرفته. نماز چیست؟ تازه کردن ایمان. این روحیه را از اللَّه اکبر ش گرفته است. وقتى که در نماز چندین بار مىگوید: اللَّه اکبر، جواب همه را مىدهد که همه اینها هیچ است. وقتى چند صد هزار سرباز را در مقابل خود مىبیند، مىگوید: لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ الّا بِاللَّهِ الْعَلِىِّ الْعَظیم، اللَّه اکبر خدا بزرگتر است، همه قدرتها به دست خداست. انسان باید به خدا اتکا داشته باشد، از خدا نیرو بگیرد، از خدا قدرت بخواهد. همین نماز است که به او نیرو داده است. اگر این نماز نبود آن سرباز مجاهد، مجاهد نبود.
تو (عمر) او را از اشتباه بیرون بیاور. مگر اسلام نمىگوید که این دستورها به یکدیگر وابسته است؟ آن که جهاد بر او واجب است، باید جهاد کند و ماندنش براى نماز در مسجد مدینه حرام است. شرط قبول نماز جهاد است و شرط قبول جهاد، نماز. آن که شرایط یک مجاهد برایش فراهم است، بر او واجب است که جهاد کند؛ به او بگو که اسلام مىگوید نماز منهاى جهاد باطل است. این نه تنها خیرالعمل نیست، بلکه شرّالعمل است و نماز نیست. نماز اسلام را به او یاد بده. آن نمازى که آدم از جهاد فرار کند و مسجد را انتخاب کند، نماز اسلام نیست. نماز اسلام خیرالعمل است، نه اینکه بیایى حَىَّ عَلى خَیْرِ الْعَمَل را از اذان بردارى و خیال کنى این بدآموزى دارد چون مسلمانان بجاى جهاد سراغ نماز مىروند! نه، فکرش را اصلاح کن، اشتباه را از مغزش بیرون بیاور.
این است که در منطق اسلام- و اگر بخواهیم به تعبیر امروز بگوییم، در نظام ارزشهاى اسلامى- ارزشِ ارزشها عبادت است، اما عبادت اسلامى، عبادتِ با شرایط. قرآن به ما گفته است که نماز آنوقت نماز است که اثرش هویدا باشد، اثر خود را نشان دهد. چطور نشان مىدهد؟ انَّ الصَّلوةَ تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ خصلت نمازِ درست این است که انسان را از کارهاى زشت باز مىدارد. اگر دیدى نماز مىخوانى و در عین حال معصیت مىکنى، بدان که نمازت نماز نیست، پس نمازت را درست کن. نماز، تو را به همه ارزشهاى دیگر مىرساند به شرط اینکه نمازت واقعاً نماز باشد.
همه درسها را باید از على علیه السلام یاد بگیریم. على علیه السلام مجمع تمام ارزشهاى اسلامى است و نهج البلاغه سخن اوست، کتابى که انسان به هرجاى آن مراجعه کند کأنه منطقى دیگر مىبیند، یعنى انسان دیگرى غیر از انسانى که در جاى دیگر این کتاب حرف مىزند مىبیند. در هر جایى على علیه السلام یک شخصیت است. او شخصیتى است جامع همه ارزشهاى انسانى. یک جا منطقش منطق حماسه است.
گویى پس از دوره کودکى وارد نظام شده و دوره سربازى و بعد درجات نظامى را طى کرده و یک فرمانده شده است و غیر از مسائل فرماندهى چیز دیگرى نمىداند؛ روحى است مملوّ از حماسه نظامى. در جاى دیگر سراغ همین على مىرویم، او را عارفى مىبینیم که گویى جز راز و نیاز عاشقانه چیز دیگرى را متوجه نیست .
دیدگاهها (۷)
مریم سادات خطیبی
۳۰ فروردين ۹۳ ، ۰۰:۴۲
پاسخ:
۳۰ فروردين ۹۳، ۰۲:۵۶
ناشناس
۳۰ فروردين ۹۳ ، ۱۴:۰۳
به ساز مرغ سحر ترک خواب ناز کنید
میخمار شکن میدهند کز سرها
خمار چون شکن زلف یار باز کنید
سرود بدرقهی کاروان شب خوانید
در ای قافلهی صبح پیشواز کنید
به ساز زهره، سماوات میدهد پیغام
که گوش دل به مناجات اهل راز کنید
وضو به چشمهی صهبای صبحدم سازید
به سوی قبلهی میخوارگان نماز کنید
چو بلبلان بهاری به اهتزاز نسیم
هوای شور و نوایی به سوز و ساز کنید
یگانه راز و نیاز قبول اهل دل است
دو گانهای که به درگاه بینیاز کنید
سر نیاز فرود آورید و نذر قبول
به زیر قبهی این بارگاه ناز کنید
نگین خاتم جم در نماز میبخشند
نظر به حلقهی رندان پاکباز کنید
یگانه راز عروج مقام قرب اینست
که از گروه عزازیل احتزاز کنید
به زلف یار اگر دست یافت آه سحر
بسا که پرچم عزت به اهتزاز کنید
یکی است نغمه اگر زخمهها به زیر و بم است
به پردههای حقیقت رهِ مجاز کنید
اگر به ساز دل شهریار گوش دهید
جهان پر از طرب و شور و شاهناز کنید
سید محمد حسین شهریار
خادم الحسین
۳۱ فروردين ۹۳ ، ۱۰:۴۰
ولادت حضرت زهرا و روز مادر بر شما مبارک باد...
با اشعاری در مورد حضرت زهرا و روز مادر به روزیم.
منتظر شما و نظراتتون
اللهم عجل لولیک الفرج
یا علی مدد
التماس دعا
فانوس جزیره ...
۳۱ فروردين ۹۳ ، ۱۱:۰۴
هر که بر پدرم رسول خدا و بر من به مدّت سه روز سلام کند خداوند بهشت را براى او واجب مى گرداند، چه در زمان حیات و یا پس از مرگ ما باشد.
سلام علیکم
میلاد با سعادت حضرت زهرا سلام الله علیها و روز تکریم مقام مادر و روز زن بر شما بزرگوار مبارک باشد
عاقبتتون بخیر
پاسخ:
۱ ارديبهشت ۹۳، ۰۱:۲۰
*** ذره***
۳۱ فروردين ۹۳ ، ۱۲:۲۴
ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها رو به شما تبریک میگم....ش
عیدتون مبارک....
تقدیمی *ذره* به صاحب این خانه:
امام صادق علیه السلام :
مردى خدمت پیامبر صلى الله علیه و آله و سلّم آمد و عرض کرد : اى رسول خدا ، به چه کسى نیکى کنم ؟ فرمود : به مادرت . عرض کرد : سپس به چه کسى ؟ فرمود : به مادرت . عرض کرد : بعد از او به چه کسى ؟ فرمود : به مادرت . عرض کرد : سپس به چه کسى ؟ فرمود : به پدرت .
الکافی : 2 / 159 / 9 منتخب میزان الحکمة : 614
پاسخ:
۱ ارديبهشت ۹۳، ۰۱:۲۰
میلاد علیدوست
۳۱ فروردين ۹۳ ، ۲۰:۲۶
موفق باشید
اعظم زارع بیدکی
۰۱ ارديبهشت ۹۳ ، ۰۱:۰۴
پاسخ:
۱ ارديبهشت ۹۳، ۰۱:۱۹