روشنفکرى عُمَرى

روشنفکرى عُمَرى

بعضى مى‏گویند نماز خواندن یعنى چه؟! عبادت یعنى چه؟! اینها مال پیرزنهاست؛ انسان باید اجتماعى باشد. این حرفها یک نوع روشنفکرى است اما روشنفکرى عمرى.

54243

شنیده ‏اید که عمر، حَىَّ عَلى‏ خَیْرِ الْعَمَل را از اذان برداشت، چرا؟ به خاطر یک روشنفکرى که پیش خود کرد، ولى در واقع یک اشتباه بزرگ مرتکب شد. زمان او دوران اوج فتوحات اسلامى و مجاهده اسلامى بود و سربازها خیل خیل به جنگ دشمن مى‏رفتند و با عده کم، دشمن قوى را به زانو درمى‏آوردند. مسلمانان با سپاهى کمتر از صد هزار نفر با دو امپراطورى بزرگ ایران و روم که هرکدام با سپاه چندصد هزارى به جنگ اینها آمده‏اند مى‏جنگند و در هردو جبهه دشمنان را شکست مى‏دهند. جهاد بار دیگر ارزش خود را ثابت مى‏کند و [روشن مى‏شود ]که وقتى اسلام مجاهد مى‏پرورد یعنى چه. عمر گفت: وقتى مؤذن در اذان با صداى بلند مى‏گوید: اللَّهُ اکْبَرُ و بعد شهادتین و حَىَّ عَلَى الصَّلوةِ و حَىَّ عَلَى الْفَلاحِ (به نماز رو بیاور، به رستگارى رو بیاور) عیبى ندارد. اما حَىَّ عَلى‏ خَیْرِ الْعَمَلِ (به بهترین اعمال رو بیاور) که معناى آن این است که نماز بهترین اعمال است، روحیه مجاهدین را خراب مى‏کند؛ چون مجاهدین پیش خود مى‏گویند حال که نماز بهترین اعمال است، ما بجاى اینکه برویم در میدان جنگ جهاد کنیم، در مسجد مدینه مى‏مانیم و در جوار قبر پیغمبر صلى الله علیه و آله نماز مى‏خوانیم که بهترین عملهاست. آنها بروند بکشند و خود را به کشتن بدهند، زخم بردارند، چشمشان کور شود، دستشان بریده شود، پایشان قطع شود، شکمشان سفره شود ولى ما اینجا راحت در خانه پیش زن و بچه خود مى‏مانیم و چهار رکعت نماز مى‏خوانیم و از آنها افضل هستیم. عمر گفت: نه، این بدآموزى دارد، مصلحت این است که این عبارت را از اذان برداریم؛ بجاى این جمله بگویید: الصَّلوةُ خَیْرٌ مِنَ النَّوْمِ نماز، خوب چیزى است، از خواب بهتر است؛ یعنى بجاى اینکه بخوابید، بیایید در مسجد نماز بخوانید.


این مرد آنقدر فکر نکرد که آخر این چند ده هزار سرباز- که قطعاً تعدادشان به صدهزار نمى‏رسیده- با چه قدرتى دارد با دوتا چند صد هزار نفر، در دو جبهه مختلف مى‏جنگد و فاتح مى‏شود؟ این فتح، فتحِ چیست؟ فتح اسلحه است؟ آیا اسلحه عرب بر اسلحه ایرانى و رومى مى‏چربید؟ ابداً. ایرانیان و رومیان از دو کشور متمدن بودند و عالیترین سلاحهاى زمان خود را در اختیار داشتند، در حالى که شمشیر عرب در مقابل شمشیرهایى که در ایران یا روم وجود داشت مثل یک آهن شکسته بود. آیا نژاد عرب از نژاد روم یا نژاد ایران قویتر و نیرومندتر و پهلوان‏تر بود؟ ابداً. مگر نمى‏دانید که شاپور ذوالاکتاف چه به سر عربها آورد؟! مگر شاپور ذوالاکتاف نبود که هزاران عرب را اسیر کرد؟ مگر شانه‏هاى آنها را سیاه نکرد و آنان را به زنجیر نکشید؟ زور عرب در آن ایام کجا بود؟ مگر صد سال بعد همین ایران، عرب را شکست نداد؟ پس عرب با چه نیرویى با ایران و روم مى‏جنگد و آنها را شکست مى‏دهد؟ نیروى او نیروى ایمانش است، همان نیرویى است که از حَىَّ عَلى‏ خَیْرِ الْعَمَل گرفته، نیرویى است که از نماز گرفته، نیرویى است که از راز و نیاز با خداى خودش گرفته است. به تعبیر قرآن وقتى که او شب به درگاه الهى مى‏ایستد و راز و نیاز و مناجات مى‏کند، از خداى خود نیرو مى‏گیرد. آن نیروست که به او روحیه داده؛ یعنى روحیه عرب است که ایران و روم را شکست مى‏دهد. این روحیه را از چه چیز گرفته است؟ از ایمانش گرفته. نماز چیست؟ تازه کردن ایمان. این روحیه را از اللَّه اکبر ش گرفته است. وقتى که در نماز چندین بار مى‏گوید: اللَّه اکبر، جواب همه را مى‏دهد که همه اینها هیچ است. وقتى چند صد هزار سرباز را در مقابل خود مى‏بیند، مى‏گوید: لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ الّا بِاللَّهِ الْعَلِىِّ الْعَظیم، اللَّه اکبر خدا بزرگتر است، همه قدرتها به دست خداست. انسان باید به خدا اتکا داشته باشد، از خدا نیرو بگیرد، از خدا قدرت بخواهد. همین نماز است که به او نیرو داده است. اگر این نماز نبود آن سرباز مجاهد، مجاهد نبود.

تو (عمر) او را از اشتباه بیرون بیاور. مگر اسلام نمى‏گوید که این دستورها به یکدیگر وابسته است؟ آن که جهاد بر او واجب است، باید جهاد کند و ماندنش براى نماز در مسجد مدینه حرام است. شرط قبول نماز جهاد است و شرط قبول جهاد، نماز. آن که شرایط یک مجاهد برایش فراهم است، بر او واجب است که جهاد کند؛ به او بگو که اسلام مى‏گوید نماز منهاى جهاد باطل است. این نه تنها خیرالعمل نیست، بلکه شرّالعمل است و نماز نیست. نماز اسلام را به او یاد بده. آن نمازى که آدم از جهاد فرار کند و مسجد را انتخاب کند، نماز اسلام نیست. نماز اسلام خیرالعمل است، نه اینکه بیایى حَىَّ عَلى‏ خَیْرِ الْعَمَل را از اذان بردارى و خیال کنى این بدآموزى دارد چون مسلمانان بجاى جهاد سراغ نماز مى‏روند! نه، فکرش را اصلاح کن، اشتباه را از مغزش بیرون بیاور.

این است که در منطق اسلام- و اگر بخواهیم به تعبیر امروز بگوییم، در نظام ارزشهاى اسلامى- ارزشِ ارزشها عبادت است، اما عبادت اسلامى، عبادتِ با شرایط. قرآن به ما گفته است که نماز آنوقت نماز است که اثرش هویدا باشد، اثر خود را نشان دهد. چطور نشان مى‏دهد؟ انَّ الصَّلوةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ خصلت نمازِ درست این است که انسان را از کارهاى زشت باز مى‏دارد. اگر دیدى نماز مى‏خوانى و در عین حال معصیت مى‏کنى، بدان که نمازت نماز نیست، پس نمازت را درست کن. نماز، تو را به همه ارزشهاى دیگر مى‏رساند به شرط اینکه نمازت واقعاً نماز باشد.

همه درسها را باید از على علیه السلام یاد بگیریم. على علیه السلام مجمع تمام ارزشهاى اسلامى است و نهج البلاغه سخن اوست، کتابى که انسان به هرجاى آن مراجعه کند کأنه منطقى دیگر مى‏بیند، یعنى انسان دیگرى غیر از انسانى که در جاى دیگر این کتاب حرف مى‏زند مى‏بیند. در هر جایى على علیه السلام یک شخصیت است. او شخصیتى است جامع همه ارزشهاى انسانى. یک جا منطقش منطق حماسه است.

گویى پس از دوره کودکى وارد نظام شده و دوره سربازى و بعد درجات نظامى را طى کرده و یک فرمانده شده است و غیر از مسائل فرماندهى چیز دیگرى نمى‏داند؛ روحى است مملوّ از حماسه نظامى. در جاى دیگر سراغ همین على مى‏رویم، او را عارفى مى‏بینیم که گویى جز راز و نیاز عاشقانه چیز دیگرى را متوجه نیست‏ .

منبع یامجیر 

۳ ۰ ۷ دیدگاه

دیدگاه‌ها (۷)

مریم سادات خطیبی

۳۰ فروردين ۹۳ ، ۰۰:۴۲
حظ کردم آفرین آفریننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننن

پاسخ:

۳۰ فروردين ۹۳، ۰۲:۵۶
ممنون

 
به ساز مرغ سحر ترک خواب ناز کنید 
می‌خمار شکن می‌دهند کز سرها 
خمار چون شکن زلف یار باز کنید 
سرود بدرقه‌ی کاروان شب خوانید 
در ای قافله‌ی صبح پیشواز کنید 
به ساز زهره، سماوات می‌دهد پیغام 
که گوش دل به مناجات اهل راز کنید 
وضو به چشمه‌ی صهبای صبحدم سازید 
به سوی قبله‌ی میخوارگان نماز کنید 
چو بلبلان بهاری به اهتزاز نسیم 
هوای شور و نوایی به سوز و ساز کنید 
یگانه راز و نیاز قبول اهل دل است 
دو گانه‌ای که به درگاه بی‌نیاز کنید 
سر نیاز فرود آورید و نذر قبول 
به زیر قبه‌ی این بارگاه ناز کنید 
نگین خاتم جم در نماز می‌بخشند 
نظر به حلقه‌ی رندان پاکباز کنید 
یگانه راز عروج مقام قرب اینست 
که از گروه عزازیل احتزاز کنید 
به زلف یار اگر دست یافت آه سحر 
بسا که پرچم عزت به اهتزاز کنید 
یکی است نغمه اگر زخمه‌ها به زیر و بم است 
به پرده‌های حقیقت رهِ مجاز کنید 
اگر به ساز دل شهریار گوش دهید 
جهان پر از طرب و شور و شاهناز کنید 
 
سید محمد حسین شهریار



سلام.
ولادت حضرت زهرا و روز مادر بر شما مبارک باد...
با اشعاری در مورد حضرت زهرا و روز مادر به روزیم.

منتظر شما و نظراتتون
اللهم عجل لولیک الفرج
یا علی مدد
التماس دعا

فانوس جزیره ...

۳۱ فروردين ۹۳ ، ۱۱:۰۴
حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند :
هر که بر پدرم رسول خدا و بر من به مدّت سه روز سلام کند خداوند بهشت را براى او واجب مى گرداند، چه در زمان حیات و یا پس از مرگ ما باشد.

سلام علیکم
میلاد با سعادت حضرت زهرا سلام الله علیها و روز تکریم مقام مادر و روز زن بر شما بزرگوار مبارک باشد
عاقبتتون بخیر   

پاسخ:

۱ ارديبهشت ۹۳، ۰۱:۲۰
ممنون همچنین

سلام....

ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها  رو به شما تبریک میگم....ش
عیدتون مبارک....

تقدیمی *ذره* به صاحب این خانه:

امام صادق علیه السلام :
مردى خدمت پیامبر صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم آمد و عرض کرد : اى رسول خدا ، به چه کسى نیکى کنم ؟ فرمود : به مادرت . عرض کرد : سپس به چه کسى ؟ فرمود : به مادرت . عرض کرد : بعد از او به چه کسى ؟ فرمود : به مادرت . عرض کرد : سپس به چه کسى ؟ فرمود : به پدرت .

الکافی : 2 / 159 / 9 منتخب میزان الحکمة : 614

پاسخ:

۱ ارديبهشت ۹۳، ۰۱:۲۰
ممنون همچنین 

میلاد علیدوست

۳۱ فروردين ۹۳ ، ۲۰:۲۶
سلام...باموضوع {عدم انطباق با مقتضیات زمان} در خدمتم...
موفق باشید


اعظم زارع بیدکی

۰۱ ارديبهشت ۹۳ ، ۰۱:۰۴
میلاد سرور بانوان جهان و مادر تمام شیعیان بر شما مبارک باد.

پاسخ:

۱ ارديبهشت ۹۳، ۰۱:۱۹
ممنون از شما 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

پوشش اصیل ایرانی - اسلامی

حضرت علی (علیه السلام) فرموده اند: صبانه المراه انعم لحالها و ادوم لجمالها: حفظ، حراست، پنهان کردن و دور داشتن زن از نامحرم بهترین نعمت و خوشبختی برای اوست و زیبایی، دلربایی و جذابیت او را گسترش می دهد.

آخرین مطلب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه
پیوندها
بایگانی