آیه 31 و 32 سوره لقمان

آیه 31 و 32 سوره لقمان

آیه 31- در این آیه سخن از دلیل نظم به میان مى‏آید، و در آیه بعد سخن از توحید فطرى است و مجموعا بحثهایى را که در آیات قبل آمد تکمیل مى‏کند.

مى‏گوید: «آیا ندیدى کشتیها بر (صفحه) دریاها به فرمان خدا، و به (برکت) نعمت او حرکت مى‏کنند»؟! (أَ لَمْ تَرَ أَنَّ الْفُلْکَ تَجْرِی فِی الْبَحْرِ بِنِعْمَتِ اللَّهِ.)

هدف این است: «تا بخشى از آیاتش را به شما نشان دهد» (لِیُرِیَکُمْ مِنْ آیاتِهِ.).

آرى «در اینها نشانه‏هایى است براى کسانى که بسیار شکیبا و شکر گزارند» (إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ.)

بدون شک حرکت کشتیها بر صفحه اقیانوسها نتیجه مجموعه‏اى از قوانین آفرینش است.

 آیه 32- در گرداب بلا! بعد از بیان نعمت حرکت کشتیها در دریاها که هم در گذشته و هم امروز، بزرگترین و مفیدترین وسیله حمل و نقل انسانها و کالاها بوده است، اشاره به یکى از چهره‏هاى دیگر همین مسأله کرده، مى‏گوید: «و هنگامى که (در سفر دریا) موجى همچون ابرها آنان را بپوشاند (و بالا رود و بالاى سرشان قرار گیرد) خدا را با اخلاص مى‏خوانند» (وَ إِذا غَشِیَهُمْ مَوْجٌ کَالظُّلَلِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصِین لَهُ الدِّینَ.)

یعنى امواج عظیم دریا آن چنان بر مى‏خیزد، و اطراف آنها را احاطه مى‏کند که گویى ابرى بر سر آنان سایه افکنده است، سایه‏اى وحشتناک و هول‏انگیز.

اینجاست که انسان با تمام قدرتهاى ظاهرى که براى خویش جلب و جذب کرده، خود را ضعیف و ناچیز و ناتوان مى‏بیند و اینجاست که توحید خالص همه قلب او را احاطه مى‏کند، و دین و آئین و پرستش را مخصوص او مى‏داند.


سپس اضافه مى‏کند: «اما وقتى آنها را به خشکى رساند و نجات داد، بعضى راه اعتدال را پیش مى‏گیرند» و به ایمان خود وفادار مى‏مانند، در حالى که بعضى دیگر فراموش کرده راه کفر را پیش مى‏گیرند (فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَى الْبَرِّ فَمِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ.) و در پایان آیه به گروه دوم اشاره کرده، مى‏فرماید: «ولى آیات ما را هیچ کس جز پیمان شکنان ناسپاس انکار نمى‏کنند» (وَ ما یَجْحَدُ بِآیاتِنا إِلَّا کُلُّ خَتَّارٍ کَفُورٍ.)


۴ ۰ ۶ دیدگاه

دیدگاه‌ها (۶)

سلام ببخشید که اسپم دادم
یه هدیه ویژه برای کاربران بیان وجود داره اونم به مناسبت تولد امام رضا، جایزش هم ایناست:

برای یک نفر: طراحی کامل یک قالب وبلاگ بیان

برای پنج نفر: یک قالب اختصاصی

برای سه: نفر ویرایش قالب


اگه دوست داشتی شرکت کنی، کافیه توی این مطلب ( http://m-nazari.ir/post/gift-for-bayan-users ) یه دیدگاه با شرایط ذکر شده بنویسی... دوست داشتی میتونی به اشتراک هم بزاری تا دوستان هم استفاده کنند.


شهرزاد یوسفی

۱۴ شهریور ۹۳ ، ۱۲:۴۴
 آیات ما را هیچ کس جز پیمان شکنان ناسپاس انکار نمى‏کنند

مریم سادات خطیبی

۱۴ شهریور ۹۳ ، ۱۲:۴۷
سلام لطفا جشنواره سبط النبی را در صورتی که اطلاع دارید به ما هم اطلاع رسانی فرمایید . ممنون 

پاسخ:

۱۵ شهریور ۹۳، ۱۰:۳۵
سلام فعلا هیچ خبری نیست 

بسیار زیبا بود:)

فانوس جزیره

۱۸ شهریور ۹۳ ، ۱۹:۳۰
این حدیث هدیه به شما
امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودند:
بر خواهشهای نفست غلبه کن حکمتت به کمال می رسد.
غرر الحکم.ح692


سلام علیکم
عاقبتتون بخیر / یاابوتراب

پاسخ:

۱۸ شهریور ۹۳، ۲۱:۵۸
ممنون از شما 

امیر حسین

۲۵ آذر ۹۴ ، ۱۹:۱۹
عالی بود.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

پوشش اصیل ایرانی - اسلامی

حضرت علی (علیه السلام) فرموده اند: صبانه المراه انعم لحالها و ادوم لجمالها: حفظ، حراست، پنهان کردن و دور داشتن زن از نامحرم بهترین نعمت و خوشبختی برای اوست و زیبایی، دلربایی و جذابیت او را گسترش می دهد.

آخرین مطلب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه
پیوندها
بایگانی