حجاب در دوران اشکانیان (پارتیان)

حجاب در دوران اشکانیان (پارتیان)

اشکانیان

در دوره اشکانیان قاعده عمومی بر جدا بودن زن ها از مردها بود، زیرا اندرونیِ نجبایِ اشکانی از بیرونی مجزا بوده است.  (زن در ایران باستان)

زنان اشکانی از شلوارهای چین‌دار و پیراهن‌های دراپه‌دار و بلند استفاده می کردند. هم چنین در پوشش سر و استفاده از چادر مانند زنان هخامنشی بودند و کلاه عمامه‌وار آنان تقریباً بیشتر موهای آن ها را می پوشانید. بلندی لباس ها بقدری بود که مانع دیدن کفش ها می گردید. (تاریخ پوشاک اقوام ایرانی) این

جامه از تونیک گشاد مردانه، فقط از روی بلندی اش قابل تشخیص است. جزء دیگر جامه زنان پوششی بود که عقب سر را میپوشاند. چنین پوشش هایی در سرتاسر خاور نزدیک و کرانه اژه از دوره هخامنشی تا دوره پارت ها رواج داشته است. (پوشاک در ایران زمین، ص۷۹)

تاریخچه-حجاب-در-ایران-باستان-اشکانیان-پارت-پالمیرا-8-hi-hijab.com

 

در این دوره گاهی زنان با دستارهایی که دور سرشان پیچیده شده و روی شانه هایشان افتاده، به تصویر کشیده شده اند. (پوشاک در ایران زمین ص ۱۶۴)

این حقیقت که زنان خاندان سلطنتی در کالسکه های پرده دار حمل میشدند در مضامین حکایت های ادبی فارسی ریشه دارد و مشهورترین این مضامین، داستان ویس و رامین با ارئه اسناد تاریخی از عصر پارت هاست. در این داستان ویس نه تنها در پشت پرده نشسته بلکه نقابی نیز بر صورت دارد.(پوشاک در ایران زمین، ص ۴۲۲)                                                                                                                                                                                  

تاریخچه-حجاب-در-ایران-باستان-اشکانیان-پارت-پالمیرا-6-hi-hijab.com

تاریخچه-حجاب-در-ایران-باستان-اشکانیان-پارت-پالمیرا-ملکه-زنوبیا-hi-hijab.com

 

چادر زنان اشکانی

چادر بصورت کامل آن در قرون اول میلادی، در نقوش باقی مانده از این دوران مطرح میشود. (تاریخ پوشاک اقوام ایرانی، ص۱۸۹) بانوان پارچه ای را همچون شنل از روی دوش های خود می آویختند و یا از آن مانند چادر استفاده میکردند. گاها نیز مانند آنچه که اکنون میان قاسم آبادی ها معمول است به دور کمر خود میبستند. سربند زنان مانند سربند و شمله های کنونی زنان کرد و لر بسیار بزرگ بود. چادرها معمولا به صفحه ای فلزی نقش دار در روی شانه یا جلوی سینه بند میشده است. (تاریخ پوشاک اقوام ایرانی، ص۱۹۲)

چادر در قسمت پشت سر به کلاه بلند و مخروطی شکل و مطبقی وصل میشده است که مانند تور عروس از پشت سر آویزان بود. مجسمه زنی از پالمیر در موزه دمشق، پوشش زنان این دوره را به وضعی بسیار روشن نشان میدهد. این بانو نشسته و چادری او را پوشانده است.

 

تاریخچه-حجاب-در-ایران-باستان-اشکانیان-پارت-پالمیرا-4-hi-hijab.com

تاریخچه-حجاب-در-ایران-باستان-اشکانیان-پارت-پالمیرا-2-hi-hijab.com

 

 

نقاشی هایی دیواره معابد زئوس شهر اوروپوس در بین النهرین که مربوط به دوره اشکانی است، عده ای را با لباس مخصوص درحال برگزاری مراسم مذهبی نشان میدهد. در این نقاشی ها زنی را نشان میدهد که چادری ارغوانی و بزرگ به سر افکنده که سرتاسر بدنش را پوشانده است. زنی دیگر بر این دیوار نقاشی کرده اند که روی پیراهن ارغوانی خود چادری سراسر سفید پوشیده و بر روی آن یک تکه پارچه ارغوانی انداخته است. (پوشاک باستانی ایرانیان، جلیل ضیاء پور)

تاریخچه-حجاب-در-ایران-اشکانیان-پرستشگاه-پالمیری-چادر-ارغوانی-hi-hijab

 

همچنین از آثار این دوره، روسری ابریشمین خوش رنگ و نگار و نفیس زنان سنگسری به جا مانده‌است که «ساخته مکنه» نام دارد و سده‌هاست که زنان سنگسری آن را می‌بافند و می‌آرایند. آنان این روسری را به ترتیب خاصی بر سر خود می‌بندند، که این خود نمونه کامل پوشش سر زنان در زمان اشکانیان می‌باشد.منبع

۱ ۰ ۲ دیدگاه

دیدگاه‌ها (۲)

کاش این موارد جالب را طرفداران زن زندگی آزادی می فهمیدند . کاش می فهمیدند که حجاب مختص اسلام نیست . کاش می فهمیدند که زن با حجاب قیمت و ارزشش بالا می رود . کاش کمی سوادشان را بالا می بردند و در تاریخ گشتی می زدند 


خوب کردی که رخ از آینه پنهان کردی

هر پریشان نظری لایق دیدار تو نیست


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

پوشش اصیل ایرانی - اسلامی

حضرت علی (علیه السلام) فرموده اند: صبانه المراه انعم لحالها و ادوم لجمالها: حفظ، حراست، پنهان کردن و دور داشتن زن از نامحرم بهترین نعمت و خوشبختی برای اوست و زیبایی، دلربایی و جذابیت او را گسترش می دهد.

آخرین مطلب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه
پیوندها
بایگانی